Inlog cursisten

Van elkaar leer je het best – het belang van social learning

‘Nancy, kun je me even helpen?’ Ontelbare keren heb ik deze vraag aan mijn collega gesteld. Haar duidelijke uitleg zorgt er niet alleen voor dat ik mijn praktische vaardigheden op de werkvloer sneller ontwikkel, maar ook dat we steeds vaker en beter met elkaar communiceren.

Persoonlijk vraag ik liever iets aan mijn collega dan dat ik het antwoord zelf opzoek. Niet alleen omdat ik stiekem een beetje lui uitgevallen ben, maar ook omdat ik dingen zo sneller leer en beter onthoud. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die graag leert van anderen.

Social Learning Theory

Leren van anderen (oftewel: binnen een sociale context) staat centraal in de ‘Social Learning Theory’ die in de jaren zeventig werd geïntroduceerd door de Canadese psycholoog Albert Bandura. Jaren later werd social learning ook een begrip binnen arbeidsorganisaties.

In tegenstelling tot instructor-led trainingen waarbij de trainer grotendeels bepaalt wat er wordt geleerd, zijn lerenden bij social learning leidend in wat, waar, hoe en waarmee ze leren. Zo dragen ze dus meer verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces, wat de betrokkenheid vergroot. Daarnaast vervult de cursist een actievere rol omdat hij zelf ook lesstof produceert.

Het zelf creëren van materiaal heeft een grote waarde. Zo kan iemand met een vlog of blog aantonen dat hij de leerstof beheerst. Doordat het afgeronde product wordt gedeeld met peers, wordt er vaak meer zorg en aandacht besteed aan de kwaliteit. De interactie die volgt, zorgt weer voor reflectie. Zo vindt er een krachtige leeractiviteit plaats.

Op deze manier versterken studenten elkaars kennis met minimale interventie of ondersteuning van een docent en wordt er op een eenvoudige manier samen nieuwe kennis gecreëerd.

Samen ben je creatiever

Zelf merk ik regelmatig dat ik tot nieuwe inzichten kom in interactie met collega’s. Zo was ik een tijdje terug bezig met het ontwikkelen van een nieuwe opdracht. De basis lag er, maar ik kon de oefening zeker nog aantrekkelijker, interactiever en leerzamer maken. Omdat een ander perspectief tot nieuwe invalshoeken kan leiden, besloot ik mijn case tijdens de lunchpauze voor te leggen aan Ginny.

Terwijl ik de bedoeling van de opdracht aan haar uitlegde, schoot me een nieuw idee te binnen. Ik vertelde het haar meteen en ze vulde me aan met nog meer creatieve ideeën. Na onze lunch samen was ik enorm gemotiveerd om verder te werken. Voor mij was dit het bewijs dat sociaal leren de creativiteit stimuleert en motiveert om verder te gaan.

Online sociaal leren

Nu we voornamelijk thuis werken, leg ik de dingen waar ik tegenaan loop voornamelijk online voor aan mijn collega’s. En al is dat minder gezellig dan in real life, ik ervaar het als even zinvol. Want ook als je niet op hetzelfde moment online kunt zijn, kun je toch veel van elkaar leren.

Online contact houden is zelfs ideaal in deze tijd waarin een groot deel van Nederland thuis werkt. We hebben meer behoefte aan autonomie, het indelen van onze eigen werktijd is daar een belangrijk onderdeel van. Sinds we massaal thuiswerken houden we tijd over, we zijn immers minder of geen tijd meer kwijt aan het gereis naar ons werk. Tijd die we best eens zouden kunnen besteden aan het volgen van een cursus op een moment dat het ons uitkomt.

Social Learning eXchange

Bij Language Partners kun je nu ook zelf bepalen op welk moment je een taalcursus volgt. Op het Social Learning eXchange platform werk je in je eigen tijd en tempo aan online opdrachten. In de virtual classroom oefen je onder begeleiding van je trainer en ga je dieper in op de leerstof die je online hebt doorlopen.

Social learning is een belangrijke aanvulling op het formele leren. Ga de uitdaging aan door samen een wiki te schrijven, creëer je eigen vlogs en blogs, post jouw ervaringen in het forum en vraag feedback van je peers, zodat je vanuit een ander perspectief leert kijken naar jouw inbreng. Tegelijkertijd kun je jouw expertise inzetten om te reageren op posts van je medecursisten. Iedere cursist leert op het moment dat het hem uitkomt.

Doordat het creëren en reageren niet à la minute hoeft, krijg je als cursist de kans om rustig over je inbreng na te denken voor je een nieuwe post plaatst. Het is hierdoor zelfs mogelijk dat je online samenwerkt met cursisten uit verschillende werelddelen. Zo leert iedereen van en met elkaar, en uiteindelijk leer je van elkaar het best.

Volg een taalcursus met social learning

Ben je benieuwd geworden naar een training met social learning? Ontdek de voordelen met een cursus Engels of een cursus Nederlands!

 

Bron: De Leeuwe, M. & Rubens W. (2015). Social learning en leren met sociale media. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.

Dyonne Angenent
Dyonne is NT2-trainer bij Language Partners. Ze heeft een passie voor lesgeven. Eerder werkte ze als reisleidster in Griekenland en als docent Nederlands op de middelbare school.

My LPOnline