Inlog cursisten

Taal en interculturele communicatie voor een multiculturele werkplek: Belangrijke thema’s en behoeften van de klant

interculturele communicatie in organisaties

Als aanbieders van taalcursussen en interculturele communicatietrainingen hebben we bij BBi Communication klanten met verschillende achtergronden, industrieën en organisaties. Zelfs met zo’n verscheidenheid zien we een aantal thema’s die consistent zijn binnen alle demografische groepen van organisaties. In dit artikel delen we onze top-vijf van knelpunten die hebben geleid tot veel wederzijds voordelige ervaringen met klanten.

Barrières voor communicatie

Wanneer mensen met verschillende taalniveaus met elkaar communiceren, wordt de communicatie beperkt. Er ontstaat frustratie als mensen moeite hebben om zich uit te drukken, zich begrepen voelen en zich gewaardeerd voelen om hun capaciteiten en perspectieven. We noemen dit de taalkloof. Culturele verschillen kunnen deze problemen nog verergeren door de verschillende benaderingen van thema’s zoals tijd, hiërarchische afstand en directe of indirecte communicatie. Dit komt vaak voor bij organisaties die recentelijk een fusie of overname hebben ondergaan en bij multiculturele teams.

Diversiteit, gelijkheid en inclusieve culturen (DEI)

Voortbordurend op de thema’s die in de fluency gap aan bod kwamen, erkennen veel organisaties de impact van een authentieke inzet voor de ontwikkeling en het onderhoud van DEI-praktijken. Interculturele communicatie is een gemakkelijke overwinning voor deze doelen omdat het niet alleen bewustzijn en begrip vergroot, maar ook helpt bij het ontwikkelen van het benodigde klimaat en de structuur voor open, eerlijke gesprekken die bijdragen aan het creëren van de pijlers van inclusie.

Zakelijke kansen vergroten

Als een organisatie zaken wil doen op een nieuwe plek, moet ze kunnen communiceren met de mensen daar. Dit houdt ook in dat ze cultuurverschillen moeten begrijpen en met elkaar moeten kunnen samenwerken om die verschillen te overbruggen en mogelijk om te zetten in voordelen. Of het nu gaat om nieuwe klanten, leveranciers, dienstverleners of werknemers, elke onderneming in een nieuw gebied moet goed worden voorbereid. Zonder de juiste taalvaardigheden komt er nog veel groeipijn bij een proces dat al moeilijk en stressvol is. Zonder interculturele communicatietraining is het risico op onbedoelde maar schadelijke blunders groot.

Uitbreiding van arbeidsbronnen

Een van de gevolgen van de toegenomen globalisering is een grotere diversiteit aan arbeidskrachten. Wanneer deze nieuwe arbeidsbronnen worden aangeboord, kan dit zeer positieve gevolgen hebben voor goed voorbereide organisaties. Samenwerking, werknemer- en klanttevredenheid, innovatie en productiviteit zijn enkele van de meetbare verbeteringen die worden waargenomen bij goed gemanagede multiculturele teams. Maar om effectief met deze bronnen te kunnen samenwerken, moeten taal- en interculturele verschillen worden begrepen en moeten organisaties zichzelf ontwikkelen om de veranderingen die daarmee gepaard gaan te ondersteunen.

Ontwikkeling van werknemers

Als een organisatie mensen de kans geeft om nieuwe vaardigheden te leren en andere uitdagingen aan te gaan, is de kans groter dat ze meer potentiële werknemers aanwerven en bestaande werknemers behouden. Taalvaardigheden kunnen werknemers helpen om op nieuwe markten te opereren of om de onderlinge samenwerking te verbeteren. Onze interculturele communicatietrainingen helpen om een diepere, meer genuanceerde connectie en begrip van niet alleen collega’s te faciliteren, maar ook van menselijk gedrag binnen onderling verbonden samenlevingen en helpt interculturele communicatie in organisaties.

Herken je iets uit bovenstaande lijst als een behoefte binnen jouw team of organisatie? Boek dan een gratis en vrijblijvend gesprek van 30 minuten met ons of bekijk onze taaltrainingen (we bieden nichecursussen zoals Juridisch of Zakelijk Engels en Nederlands als tweede taal) en interculturele communicatietrainingen!

Paul Van Zanten
Paul is an American intercultural communications professional living in the Netherlands and connecting with his Dutch roots. With a passion for travel, as well as gaining new perspectives and experiences, Paul aims to further his growth, as well as that of others at Language Partners.

My LPOnline