Inlog cursisten

Jezelf voorstellen en groeten in het Duits: 22 handige zinnen

In een internationale zakenwereld ligt effectieve communicatie aan de basis van succes. Als je Duitse collega’s hebt, of als jouw bedrijf te maken heeft met Duitstalige klanten of partners, kan een goed begrip van de nuances van de Duitse taal en de Duitse cultuur een groot verschil maken. Met deze 22 handige zinnen kun je effectief communiceren met Duitsers, van jezelf voorstellen en groeten in het Duits tot het voeren van een telefoongesprek.

Duitse communicatiestijl

Als je Duitse collega’s hebt, zakendoet met Duitsers of op een andere manier zakelijk moet communiceren met Duitsers is het handig om een algemeen idee te hebben van de Duitse cultuur en de Duitse communicatiestijl. Daarover lees je meer in dit blog

Groeten in het Duits

  1. Goedemorgen/Goedemiddag/Goedenavond … | Gute Morgen/Guten Tag/Guten Abend …
  2. Hoe gaat het? | Wie geht es Ihnen?  
  3. Leuk u te ontmoeten … | Freut mich, Sie kennenzulernen …
  4. Heeft u een goede reis gehad? Heeft u het goed kunnen vinden? | Hatten Sie eine gute Reise? Haben Sie es gut finden können? 

Jezelf voorstellen en over jouw bedrijf vertellen in het Duits

    1. Mijn naam is | Mein Name ist …
    2. Ik werk bij … sinds… | Ich arbeite bei der Firma … seit …
    3. Ik ben verantwoordelijk voor | Ich bin zuständig für …
    4. Ik werk op de … afdeling | Ich arbeite in der … – Abteilung. \
    5. Wij produceren… | Wir produzieren …
    6. Onze klanten zijn… | Unsere Kunden sind …
    7. Wij hebben ons in… gespecialiseerd | Wir haben uns auf … spezialisiert. 

Handige Duitse zinnen voor aan de telefoon

Jij wordt opgebeld | Man wird angerufen 

  1. Mercedes Benz, Müller, goedemorgen | Mercedes Benz, Müller, guten Morgen.
  2. Wat kan ik voor u doen? | Was kann ich für Sie tun? 

Jij belt iemand op | Man ruft jemanden an 

  1. Goedendag, Schmitt van het bedrijf Köhler, kan ik alstublieft spreken met mevrouw/mevrouw …? | Guten Tag, Schmitt von der Firma Köhler, könnte ich bitte mit Frau/Herrn … sprechen?
  2. Kunt u mij alstublieft doorverbinden met mevrouw/mevrouw …? | Könnten Sie mich bitte mit Frau/Herrn … verbinden? 

De gewenste persoon is niet bereikbaar | Die gewünschte Person ist nicht erreichbar 

  1. Het spijt me. Zij/hij is er op het moment niet / vandaag niet op kantoor / met pauze |  Tut mir leid. Sie/er ist im Moment nicht da/ heute nicht im Büro/ in der Pause
  2. Mevrouw/ de heer … is momenteel op zakenreis, kan ik iets voor u doen? | Frau/Herr … ist im Moment auf Geschäftreise, kann ich etwas für Sie tun?
  3. Kunt u later terugbellen? | Möchten Sie später zurückrufen?
  4. Kan ik een boodschap aannemen? Kann ich etwas aussrichten? 

Het gesprek beëindigen | Das Gespräch beenden 

  1. Bedankt voor het bellen | Danke/vielen Dank für Ihren Anruf.
  2. Tot ziens | Auf Wiederhören.
  3. We houden u op de hoogte | Wir werden Sie auf dem Laufenden halten. 

Lees meer Duitse blogs

Wil je meer weten over de Duitse taal of de Duitse cultuur? Bekijk dan ons blogoverzicht. Lees bijvoorbeeld meer over het schrijven van e-mails en brieven in het Duits, of over de juiste uitspraak van Duitse woorden.

 

Language Partners
Verbeter jouw internationale communicatie met onze zakelijke taaltrainingen in 52 talen: incompany, op locatie óf online.

My LPOnline