De theorie achter Social Learning
Onze Social Learning trainingen maken gebruik van ons platform dat speciaal voor dit type trainingen is ontwikkeld. We vertellen graag iets over de theorie achter Social Learning.
Ons platform is gebaseerd op wat we het Social Learning Ecosystem noemen. Onderstaande afbeelding hiervan laat zien hoe vier verschillende leervormen idealiter gecombineerd worden om tot het beste leerresultaat te komen.
De vier leervormen zijn elk verbeeld in een kwart van de cirkel:
Ze worden ingedeeld op basis van twee assen:
- Op de verticale as: Company created learning vs. User created learning
Bovenaan staat lesstof die door de opleider of trainer wordt aangeleverd, onderaan materiaal dat de cursist zelf aandraagt vanuit de praktijk. - Op de horizontale as: Competency based learning vs. Context based learning
Competentiegericht leren aan de linkerkant bestaat uit het verwerven van kennis en vaardigheden. Contextgebaseerd leren aan de rechterkant is het leren in de praktijk en het vertalen van kennis naar gedrag.
Op basis van deze assen zijn vier leervormen te onderscheiden. De twee leervormen in de bovenste helft van de cirkel vallen onder ‘formeel leren’: gestructureerd leren in een omgeving die daarvoor is ontworpen, zoals een (virtueel) leslokaal of een e-learningomgeving. De twee leervormen onderaan vallen onder ‘informeel leren’: leren door te ervaren. In onze Social Learning trainingen worden deze leervormen gecombineerd.
De bovenste helft: formeel leren
Blauw (kwadrant 1): Formeel, synchroon leren.
Dit gedeelte staat voor het leren van een trainer in een leslokaal of virtual classroom. Dit leren gebeurt synchroon, wat inhoudt dat de cursist real-time les volgt op een vaststaand tijdstip.
Roze (kwadrant 2): Self-paced, asynchroon leren.
Dit is leren in je eigen tempo door middel van e-learning. Dit gebeurt asynchroon: elke cursist doet dit op een moment dat voor hem of haar goed uitkomt.
De onderste helft: informeel leren
Geel (kwadrant 3): Sociaal leren: on-the-job.
Dit deel gaat over leren tijdens je werk: je leert door het toepassen van nieuwe communicatievaardigheden in de praktijk en het delen (zowel halen als brengen) van ervaringen.
Groen (kwadrant 4): Sociaal leren: leren van een mentor en mede-cursisten.
Dit deel van de cirkel staat voor leren van en met anderen. Op ons platform doe je dat door het beoordelen van opdrachten van medecursisten, door het ontvangen van feedback van mede-cursisten en een mentor en door met elkaar in discussie te gaan over onderwerpen uit de training.
Op ons Social Learning platform combineren we de vier leervormen uit deze cirkel. Dit gebeurt in de vorm van verschillende activiteiten: van virtual classroom tot webinar en van online kennischeck tot het delen van een praktijkopdracht op het forum. Door deze combinatie leer je effectiever en blijft lesstof langer en beter hangen.