My LPOnline

De modules van de OPT

De Opleiding tot Professioneel Taaltrainer bestaat uit zes modules. Deze kun je optioneel aanvullen met de extra module gericht op NT2-trainers. Lees hier meer over de inhoud van deze modules.

1. Managing Expectations

In deze eerste module van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer leer je hoe je met een goede voorbereiding tijdens het uitvoeren van de training alerter kunt reageren op onverwachte wensen en situaties.

De voorbereidingsfase van een trainingstraject is uitermate belangrijk. Hoe zorg je ervoor dat je beslagen ten ijs komt? Hoe weet je wat de wensen en verwachtingen zijn van je opdrachtgever(s) en cursisten? Hoe slaag je erin, voordat je aan een training begint, te weten wat het resultaat zou kunnen én moeten zijn?

Wat leer je?

  1. Wie zijn de ‘stakeholders’ en wat verwachten zij?
  2. Hoe stel je een uitgebalanceerd programma samen?
  3. Welke materialen staan tot je beschikking?
  4. Hoe betrek je de cursist(en) direct bij de training?
  5. Hoe voorkom je uitval?
  6. Wie informeer je en op welke manier?
  7. Hoe maak je gebruik van de leervoorkeuren van je cursisten?
  8. Welke andere factoren kunnen een goed resultaat beïnvloeden?

2. Taalniveaus en taalvaardigheden

Deze module gaat in op de waarde van het meten van taalvaardigheid, de uitdagingen daarbij en de mogelijke oplossingen. We kijken naar verschillende systemen en gaan hiermee in de praktijk aan de slag.

Wat leer je?

  1. Hoe ziet een effectief intakegesprek eruit?
  2. Wat kun je testen en op welke manier?
  3. Welke modellen worden gebruikt om taalniveaus te meten?
  4. Hoe rapporteer je je bevindingen?
  5. Wat kan binnen bepaalde tijd bereikt worden qua progressie?
  6. Hoe kun je dit weergeven?
  7. Voorbeelden van gesproken en geschreven taal beoordelen op basis van het ERK (CEF).
  8. Hoe stem je het lesmateriaal af op het niveau van de cursist(en)?

3. Methoden, modellen en technieken

Met deze module krijg je meer inzicht in de diversiteit aan methoden en technieken. Je leert wat je kunt inzetten om je training effectiever te maken en zelf meer plezier te krijgen in het trainen. Doordat je meer gereedschap in je koffer hebt, kun je zelfverzekerder aan het werk gaan.

Wat leer je?

  1. Welke methoden zijn er om een taal te leren?
  2. Hoe zorg je ervoor dat de omstandigheden voor leren optimaal zijn?
  3. Welke modellen kun je inzetten om te visualiseren?
  4. Hoe nieuw is Het Nieuwe Leren en wat is het grootste verschil met het leren zoals we dat kennen?
  5. Hoe pas je 70:20:10 toe in de praktijk?
  6. Hoe gebruik je de vaardigheden Critical Thinking en zelfreflectie?

4. Creativiteit

Deze module leert je je creativiteit beter te benutten, je denkpatronen te doorbreken en nieuwe werkvormen te ontwikkelen.

Wat leer je?

  1. Hoe kun je jouw creativiteit – en innovativiteit – vergroten?
  2. Welke werkvormen gebruik je al en welke zou je willen gebruiken?
  3. Hoe kun je deze werkvormen structureel onderdeel van de training laten zijn?
  4. Aan welke criteria moet ‘goed materiaal’ voldoen?
  5. Hoe kun je ervoor zorgen dat materiaal ‘deelbaar’ wordt?

5. Interactie en groepsdynamica

Het leuke van werken met groepen is de dynamiek. Tegelijkertijd kan dit ook heel lastig zijn. Hoe kun je de energie in de groep zodanig benutten, dat deze voor iedereen meerwaarde oplevert?

Wat leer je?

  1. Hoe zorg je ervoor dat er een actieve uitwisseling op gang komt tussen de cursisten onderling (social learning, peer review, buddies), tussen jezelf en de cursist(en) én tussen (digitaal) materiaal en de cursist?
  2. Hoe zorg je in een groepstraining voor een goede balans tussen cursisten onderling (introvert vs. extrovert en bescheiden vs. dominant)?
  3. Hoe ga je om met ‘lastige’ cursisten?
  4. Verschillen tussen individuele en groepstrainingen, coachend leren.
  5. Organisatie van groepen, subgroepen en gedifferentieerd leren, leren-leren.

6. Evalueren en feedback

Evalueren is in het trainingstraject iets wat je niet tot het laatst moet bewaren. Maar aan het eind van een training komt wel alles samen. Je wilt terugkijken op een geslaagde training.

Wat leer je?

  1. Hoe ziet een goede evaluatie eruit?
  2. Wat meet je en wat wil je meten? Hoe geef je dit weer?
  3. Feedback: hoe geef je feedback, welke vormen zijn er en met welk effect?
  4. Waar moet een eindtoets aan voldoen?
  5. Rapporteren en visualiseren

7. Taalmodule NT2-trainingen geven (optioneel)

Deze module is specifiek gericht op trainers die zich willen richten op het geven van zakelijke NT2-trainingen. Met welk type NT2-cursisten kun je bijvoorbeeld te maken krijgen? Hoe kies je de juiste lesmaterialen voor je doelgroep?

Wat leer je?

  1. Hoe kun je zowel een zakelijke training als een inburgeringstraject vormgeven?
  2. Welke types NT2-cursisten kun je tegenkomen en benader je ze?
  3. Hoe kun je de juiste lesmaterialen kiezen voor jouw doelgroep?
  4. Wat zijn de meest typische kenmerken van de Nederlandse taal?
  5. Wat zijn de meest voorkomende struikelblokken van de Nederlandse woordenschat en grammatica?
  6. Waar liggen jouw voorkeur en talenten m.b.t. het NT2-onderwijs?

Wilt u meer informatie?
We helpen u graag!

088 - 02 88 000

Bel ons op bovenstaand telefoonnummer of vul het contactformulier in.

Volg Language Partners