Spaans in de Foodsector – trainer aan het woord

Door Lidia Barro Kooger
trainer Spaans bij Language Partners, specialist in de Foodsector

Heineken leert Spaans

Sinds 1984 is Heineken actiever geworden in Spanje door de overname van bierbrouwerij El Águila. Jaren later, in 2000, werd Cruzcampo overgenomen en nu is daar Femsa – een grote bierbrouwerij in Mexico – bijgekomen. Door de aanwinst van deze bierbrouwerijen is het aantal Spaanssprekende medewerkers bij Heineken razendsnel toegenomen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de overige medewerkers nu Spaans willen leren om zo met elkaar te kunnen communiceren, zowel in Nederland als in het buitenland.

Social talk

Ook bij de koffieautomaat of tijdens de ‘comida’ – de Spaanse uitgebreide lunch – is het toch wel gebruikelijk om Spaans te spreken. Het zijn altijd momenten vol passie en passie kun je het beste in je ‘eigen taal’ uitdrukken. Bovendien vinden ze het prachtig als je als buitenstaander een woordje mee kunt praten. Tijdens zakelijke gesprekken wordt kennis van de taal ook enorm gewaardeerd. Het doel van veel deelnemers aan een training Spaans is dan ook dat je je kunt redden in sociale én zakelijke situaties.

Wat maakt je een goede taaltrainer?

Een goede trainer moet absoluut kennis hebben van de branche waar de deelnemer werkzaam is of bereid zijn deze kennis eigen te maken. Tijdens de les past hij bedrijfseigen materialen toe en verwerkt hij vakjargon in de lesstof om de deelnemer zo de taal van het bedrijf te leren. Ook besteedt hij genoeg tijd aan cultuur en omgangsvormen. Maar bovenal weet een goede trainer de taal op een leuke en effectieve manier over te brengen.

Meer over onze zakelijke taaltrainingen Spaans >>