Wil je jouw interculturele communicatie verbeteren? Onlangs organiseerden we een webinar met als titel: Intercultural competence as an essential skill for the future. In deze webinar deelden drie van onze interculturele consultants een ervaring die hen is bijgebleven. Van het ondersteunen van leiders bij het ontwikkelen van hun diverse teams, het begeleiden van expats in een nieuwe cultuur, tot het overwinnen van miscommunicatie en frustratie binnen internationale teams, er valt veel te leren van hun ervaringen.
Met hun input hebben we een lijst van 12 tips samengesteld voor managers en organisaties:
4 Tips bij relocation van internationale werknemers
- Verhoog cultureel zelfbewustzijn en begrip van de nieuwe cultuur.
- Ondersteun het hele gezin, inclusief partner en kinderen.
- Schijnbaar vergelijkbare culturen verschillen ook en hebben ondersteuning nodig.
- Ondersteun ook werknemers die terugkeren naar huis.
Wanneer een organisatie iemand uit een ander land in dienst neemt, integreert de nieuwe werknemer zich vaak niet alleen in een nieuwe organisatie, maar ook in een nieuw land. Vergelijk verhuizen met van een brug in het water springen. Het is wellicht veilig, maar het helpt zeker als je weet wat je doet en wat je kunt verwachten.
Je hiervan bewust zijn is stap één. Het maakt een enorm verschil als je een ondersteunende manager hebt die zich bewust is van de unieke uitdagingen waarmee een internationale werknemer kan worden geconfronteerd. Heeft een expat een partner of kinderen? Dan moeten ook zij ondersteund worden. Een betrokken management, zal uiteindelijk alle verschil maken.
4 Tips bij het leiden van cultureel diverse teams
- Durf te praten over culturele verschillen.
- Verwacht verantwoordelijkheid van alle werknemers.
- Bespreek basiscommunicatie.
- Bespreek bedrijfswaarden en hun interpretatie(s).
Bij het werken met andere culturen kunnen kleine verschillen soms over het hoofd gezien worden. Bijvoorbeeld: hoe geef je feedback? Hoe toon je respect? Of hoe kijk je aan tegen hiërarchie? Deze zaken kunnen als vanzelfsprekend worden beschouwd, maar culturen kunnen hier onderling een behoorlijk andere kijk op hebben. Dit kan leiden tot ineffectieve peer-evaluaties of verwachtingen op het gebied van innovatie en verantwoordelijkheid die niet worden waargemaakt. Een ander belangrijk pijnpunt komt naar voren wanneer er een houding is dat internationaal talent ‘onze’ manier van werken moet leren.
4 Tips voor internationale organisaties
- Neem cultuur net zo serieus als taal.
- Vraag input van lokale filialen.
- Daag interne procedures en processen uit.
- Ontwikkel continu (jouw) interculturele competentie en blijf leren.
Net zoals bij de groeipijn van ‘onze manier van werken’, begrijpen HR-afdelingen soms niet de culturele verschillen in benadering ten opzichte van het bedrijfsleven. In plaats van mensen in een bepaalde ‘manier van werken’ te dwingen, zouden multiculturele teams en organisaties prioriteit moeten geven aan het creëren en behouden van een inclusieve cultuur waarin onder andere psychologische veiligheid, vertrouwen en communicatie kunnen gedijen.
Jouw interculturele communicatie verbeteren
Herken je een van bovenstaande pijnpunten? Of misschien ervaar je iets anders? Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen, om jouw situatie te bespreken.
We geloven sterk dat wanneer taal- en communicatievaardigheden worden gecombineerd met interculturele competentie, de weg wordt geopend naar een duurzaam inclusieve organisatiecultuur. Zo’n cultuur biedt een breed scala aan voordelen voor elk individu en team, evenals voor de organisatie als geheel.